previous pauseresume next

خود‌آموز کاربردی مراحل کلیدی تحقیق (ویژه رشته‌های علوم‌انسانی و سلامت)

نگارنده این سطور معتقد است اعتبار نتایج هر پژوهش با مهارت پژوهشگر آن در دو قسمت آشنایی با محاسبات آماری و سپس مهارت نوشتن پروپوزال ارتباط کاملاً مستقیم دارد. نتایج تحقیقاتی که توسط محقق ناوارد به مهارت‌های محاسبات آماری ارائه شده و یا ارائه می‌شود از اعتبار لازم برخوردار نیست؛ زیرا این پژوهشگر از فنون طرح سؤالات مشابه، متضاد، مترادف برای سنجش دقت پاسخگو (دروغ‌یابی) در پرسشنامه و سپس فنون کشف اشکالات پروپوزال و یا کشف پاسخ‌های بی‌دقت پاسخگو در نرم‌افزار آماری مانند SPSSآگاه نیست. توصیف و تحلیل او با استفاده از اطلاعات ناقص انجام و ارائه می‌شود. با طراحی درست است که SPSSقادر است اشکالات محقق و یا اشکالات پاسخگو را آشکار ساخته و قبل از نتیجه‌گیری، آنها را کشف و سپس حذف و یا اصلاح نماید. پرسشنامه‌های استاندارد به نکات فنی یاد شده توجه خاص دارد؛ چنانکه پرسشنامه شخصیت‌سنجی در پایان به پاسخگو می‌گوید که او چقدر دروغ گفته و اعتبار نتایج به دست آمده چقدر است. پس نتایج واقعی زمانی حاصل می شود که پروپوزال و سؤالات پرسشنامه قادر به پیش‌بینی لازم و کشف اشکالات مجری و پاسخگو در مرحله اجرای آزمایشی برای اصلاح آنها باشند. در غیر این صورت نتایج به دست آمده نامطمئن و غیر قابل تعمیم است و به همین دلیل است که از نتایج بی‌شمار پایان نامه های مختلف استفاد چندانی بعمل نیامده و اخیراً توصیه می‌شود که به جای پرسشنامه محقق ساخته از پرسشنامه‌های استاندارد و به جای گزارش از مقاله چاپ شده پایان نامه دفاع بعمل آید. این راهکارهای جدید نیز از نتایج معتبری برخوردار نیست؛ زیرا بیشتر این ابزار اندازه‌گیری بومی‌سازی نشده‌است و یا داوران مقالات در موقع بررسی مقاله دقت و یا معلومات تخصصی کافی از موضوع و یا علم تحقیق را ندارند.

 


سال انتشار: 

۱۳۹۰

نویسنده: 

اسدا... شمس فلاورجانی

موضوع: 

مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

فایل پیوست: