previous pauseresume next

درآمدی بر بازاریابی کتابخانه

پیشگفتار


در گذشته کتابخانه­ها، يگانه محمل ارائه اطلاعات بودند و نیازی به معرفی خدمات و محصولات، احساس نمی­شد. اما تغييرات و شرايط اقتصادی فعلی، ضرورت پرداختن به فعاليت­های بازاريابی را روشن می­سازد. کتابخانه­ها در راستاي کسب موفقيت در ميدان رقابت، باید در جهت فعالیت­های بازاریابی خدمات و محصولات خود اهتمام ورزند. در این راستا لازم است مدیران و کارکنان کتابخانه‌ها با اهمیت و ضرورت پرداختن به بازاریابی، ابزارهای بازاریابی، بازاریابی در عمل (بازاریابی سازمان مادر و کاربران) و فناوری­های جدید در راستای انجام این فعالیت­ها آشنایی داشته باشند.

اگرچه تاکنون چندین کتاب در زمینه بازاریابی در کتابخانه‌ها تألیف و ترجمه شده است، اما متن حاضر به دلیل برقراری ارتباط بین ویژگی­ها و وظایف منحصر بفرد کتابخانه­ها با مفاهیم و شیوه­های اساسی بازاریابی، می­تواند کتابداران و دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع­رسانی را با مفاهیم و اصول بنیادی بازاریابی بیش از پیش آشنا و موجبات موفقیت آنها را در انجام وظایفشان فراهم آورد. همچنین جامعیت، تازگی و منحصر بفرد بودن بسیاری از بحث‌های مطرح شده در کتاب، ساده و قابل فهم بودن برای دانشجویان مقطع کارشناسی، ارائه راهکارهایی برای اجرایی کردن فرایند بازاریابی در کتابخانه­ها، کوتاه و مختصر بودن کتاب و مواردی دیگر از جمله ویژگی­های مثبت این اثر برای انتخاب آن برای ترجمه بوده است. اثر حاضر علاوه بر آنکه به مثابه دستنامه­ای مفید اطلاعات جامعی از حوزه بازاریابی برای مدیران و کارکنان کتابخانه‌ها کتابداران فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی به عنوان یک منبع کمک درسی در رابطه با درس‌های «اداره کتابخانه» و «اقتصاد اطلاعات» قابل استفاده باشد.

متن انگلیسی اثر به زبانی ساده و قابل فهم و در عین حال تخصصی و با استفاده از اصطلاحات تخصصی به نگارش در آمده است. در ترجمه فارسی اثر نیز مترجمان کوشیده­اند تا در حد بضاعت علمی خود و با وفاداری کامل به متن اثر، ترجمه­ای روان و در عین حال ساده و قابل فهم ارائه دهند و سعی بر آن بوده است تا حد امکان از اصطلاحات و برابر نهاده­هایی یکسان و در عین حال دقیق در کل اثر بهره گرفته شود. در متن ترجمه و در صورت ضرورت افزودن کلمه یا عبارتی خارج از متن به ترجمه، متن افزوده شده بین دو قلاب([ ]) قرار گرفته است.